Consumatorii
sunt actorii cheie ai economiei europene a
fost tema cursului interactiv prezentat de d-na Violeta Nedelcu, comisar sef al
Comisariatului judetean pentru Protectia Consumatorilor Arges miercuri, 18
martie 2015, orele 17.
Anual, in cursul lunii martie, Facultatea de Management Marketing in Afaceri Economice Pitesti desfasoara activitati de informare si educare a tinerilor consumatori pentru a marca Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor.
La
acest curs au participat studenti de la programele de licenta, dar si de la
master si cadre didactice. Introducerea cursului a fost facuta de d-na
conf.univ.dr. Mihaela Asandei si a constat in prezentarea invitatei si a
importantei cunoasterii si protejarii drepturilor cetatenilor europeni in
calitatea lor de consumatori.
Cursul
a continuat alert, invitata abordând diferite aspecte practice ale activitatii
Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor si antrenând permanent
studentii sa raspunda la intrebari privind problematica complexa a drepturilor
consumatorilor in contextul unei Românii membra a U.E.
Studentii
au participat activ cu intrebari si luari de pozitii critice fata de unele
situatii prezentate, cum au fost situatia persoanelor care au contractat
credite in franci elvetieni, etichetarea produselor alimentare, prestarea unor
servicii neconforme, returnarea produselor cu defecte, solutionarea incalcarii
drepturilor consumatorilor, modul de adresare de catre cetatenii români catre
institutiile statului in calitate de consumatori nemultumiti sau cu drepturi incalcate.
O
idee interesanta sustinuta de invitata a fost aceea de a a ne cunoaste
drepturile de consumatori, dar si de a actiona ca niste consumatori
responsabili, care isi cunosc foarte bine responsabilitatile si actioneaza in
cunostinta de cauza in procesul de satisfacere a nevoilor umane.
Cursul
a atras interesul studentilor si a demonstrat necesitatea organizarii unor
astfel de activitati prin care se probeaza conexiunile complexe dintre concepte
teoretice si abordari practice ale unor fenomene si procese social-economice
ale societatii prezente. Atât invitata, cât si studentii si-au dat intâlnire la
o viitoare continuare a aprofundarii problematicii protejarii drepturilor
consumatorilor din orice tara europeana.
Alegerea
acestei zile a drepturilor consumatorilor reprezinta urmarea discursului tinut
la 15 martie 1962 de presedintele american John F. Kennedy in care acesta
definea pentru prima data drepturile consumatorului. "Calitatea
de consumator prin definitie ne include pe toti. Ei sunt cel mai mare grup din
punct de vedere economic, ce influenteaza si este afectat de marea majoritate a
deciziilor economice publice sau private. Cu toate acestea, sunt singurul grup
important ale carui opinii nu sunt auzite foarte des", a spus Kennedy in
discursul sau. In acelasi context, seful de stat american a prezentat cele opt
principii de baza cu privire la drepturile consumatorului: dreptul la
satisfacerea nevoilor de baza, dreptul la protectie, dreptul de a fi informat,
dreptul de a alege, dreptul de a fi auzit, dreptul de a fi despagubit, dreptul
de a fi educat in calitate de consumator si dreptul la un mediu inconjurator
nepoluat.
Ziua
Mondiala a Drepturilor Consumatorilor a fost celebrata pentru prima data pe 15
martie 1983 si de atunci a devenit o importanta ocazie pentru mobilizarea cetatenilor
in privinta cunoasterii si protejarii drepturilor ce le revin in calitate de
consumator. In fiecare an, cu aceasta ocazie este aleasa o tema particulara de
discutie in jurul careia se organizeaza activitatile caracteristice.
Tema
anului 2015: "Dreptul consumatorilor la hrana sanatoasa".
Spune
DA unui stil de viata sanatos! Citeste eticheta produselor alimentare! Alege
alimente fara pesticide, hormoni de crestere, conservanti artificiali, indulcitori
artificiali, coloranti artificiali, potentiatori de gust, arome artificiale.
Acorda o atentie marita continutului de sare (max 6 gr de sare pe zi), zahar(max
25 gr pe zi) si grasimi (1 gr per kg corp) din alimente.