Home » Stiri » CARIERA MEA, VIITORUL MEU

În cadrul acțiunilor desfășurate în săptămâna „Să știi mai multe, să fii mai bun!”, vineri, 5 aprilie 2013, la sediul Universității „Constantin Brâncoveanu” din Brăila s-a desfășurat cea de a doua ediție a seminarului – dezbatere “Cariera mea, viitorul meu”. Evenimentul a fost adresat elevilor de la liceele brăilene, iar anul acesta au răspuns invitației noastre elevii de la: Colegiul Național “Nicolae Bălcescu”, Liceul de Artă “Haricleea Darclée”,  Liceul Teoretic “Mihail Sebastian”, Colegiul Pedagogic “D. P. Perpessicius” și Grupul Școlar “Constantin Brâncoveanu”. Au mai participat profesori, studenți, jurnaliști și specialiști din diferite domenii de activitate. 
În deschidere, conf. univ. dr. Camelia Vechiu, Decanul Facultății De Management – Marketing în Afaceri Economice Brăila a anunțat contextul evenimentului și invitații de anul acesta: “Încheiem astăzi o săptămână încărcată de evenimente, de activități frumoase, săptămâna “Să știi mai multe, să fii mai bun”. Ne bucurăm tare mult că sunteți astăzi printre noi. Universitatea noastră a organizat în această perioadă foarte multe activități, în fiecare zi am avut un eveniment dedicat elevilor și studenților, tinerilor în general. Avem onoarea și plăcerea să avem astăzi ca invitați oameni de seamă. Domnul Florin Mija, vicepreședinte al Consiliului Județean Brăila, dl Daniel Lascu, director regiune Raiffeisen Bank și dl Marian Gheorghe, jurnalist la Ziarul “Obiectiv – Vocea Brăilei” cu toții absolvenți ai Universității “Constantin Brâncoveanu”. Am dori astăzi să discutăm despre ceea ce înseamnă alegerea unei cariere, ce calități ar trebui să avem pentru a ne alege o carieră, pentru că întotdeauna pentru a avea o carieră de succes trebuie să fim motivați și să ne placă ceea ce facem. În sală se află de asemenea și foarte mulți absolvenți ai Universității “Constantin Brâncoveanu” care astăzi sunt cadre didactice, asistenți, lectori, conferențiari, au titluri de doctor și desfășoară activitate de cercetare științifică și activitate didactică extraordonară, recunoscută nu numai pe plan local dar și pe plan național și internațional. Profesorii sunt pentru universitate o carte de vizită foarte frumoasă și îi vom menționa cu această ocazie: lect. dr. Ciorășteanu Geanina, prodecanul Facultății de Management Marketing în Afaceri Economice, asist. drd. Nicoleta Ciacu, conf. univ. dr. Chivu Marian, asist. dr. Șerban Georgian, conf. univ. dr. Niculcea Silviu, lect. univ. dr. Tudose Geanina, asist. drd. Purice Suzana, lect. dr. Mihăilescu Mariana, asist. dr. Popa Lucia și asist. dr. Ion Cristian. Alături de colegii pe care i-am prezentat și despre care am spus că sunt absolvenții universității noastre se mai află în sală absolvenți ai Academiei de Studii Economice, ai Universității “Dunărea de Jos” Galați și care sunt de asemenea cadre didactice la noi, cum e cazul doamnei lect. univ. dr. Bunea – Bontaș Cristina și conf. univ. dr. Gherman Liliana care este Decanul Facultății de Științe Administrative și ale Comunicării Brăila”.
În această calitate, dna Gherman Liliana a adresat celor prezenți câteva cuvinte: “Vreau să mulțumesc conducerii liceelor și domnilor, doamnelor diriginți de la aceste licee pentru că fie au răspuns invitației noastre, fie din proprie inițiativă au venit la instituția noastră, ne-au cunoscut și am desfășurat împreună o serie de activități frumoase. Eu vă vorbesc în dublă calitate si anume, cea de absolvent al Universității “Constantin Brâncoveanu” și cea de decan. Fac parte din prima serie de absolvenți ai acestei universități, suntem primii care ne-am orientat spre această instituție, suntem cei care am avut încredere în primul rând în domnii profesori, în domnul Rector al Universității de pe vremea aceea, profesorul universitar dr. Alexandru Puiu, rectorul fondator și în actualul rector, profesorul universitar dr. Ovidiu Puiu care a avut o contribuție deosebită în promovarea pe care a desfășurat-o în vremea aceea, când în Brăla nu exista nicio instituție de invățământ superior și era necesar ca populația să cunoască ce oferă o asemenea instituție. Pe parcursul perioadei, începând din 1992 când m-am și angajat la această universitate, am derulat multiple activități, și didactice și de cercetare științifică. Astăzi, vorbim despre carieră și pot spune că am trecut prin toate etapele prin care trece un cadru didactic universitar. În paralel cu cariera aceasta didactică, cu parcurgerea etapelor de asistent, lector, conferențiar am desfășurat și o serie de alte acțiuni specifice învățământului universitar. Am avut și funcții administrative, am fost director de resurse umane o perioadă lungă de timp, am fost 10 ani de zile secretar științific al Facultății de Științe Administrative și ale Comunicării iar din mai anul trecut am ocupat postul acesta de Decan al acestei facultăți. Deoarece predau și disciplina de “Managementul Resurselor Umane” și la facultate și la masterat, vreau doar sa vă punctez câteva elemente esențiale despre carieră care vă pot ajuta în inițierea și dezvoltarea propriei voastre cariere. Dacă ar fi să dăm o definiție simplă a carierei, am putea spune că o carieră poate să reprezinte pe de o parte, o perfecționare într-un anumit domeniu de activitate pe o perioadă de timp dar o carieră poate să reprezinte și ascensiunea unei persoane pe diferite posturi. Bineînțeles că totul depinde de persoana în cauză. Important este ca voi să vă orientați încă de pe acum spre ceea ce credeți că reprezintă o profesie de viitor, spre domeniul în care v-ar plăcea să desfășurați activități sau să modernizați sectorul respectiv de activitate și după aceea, nu rămâne decât să și învățați și să vă dezvoltați și abilitățile pe care trebuie să le aveți în profesia respectivă. Există în știința aceasta a managementului resurselor umane, așa numitele stadii ale carierei. Acestea sunt niște intervale, niște etape prin care fiecare persoană trece. Liceenii se află acum în primul stadiu al carierei când se orientează spre un anumit domeniu de activitate. Urmează, la anumite intervale de timp, la 3 ani, la 5-6 ani alte stadii ale carierei. Fiecare dintre noi ne putem iniția o carieră în primul stadiu sau ne putem iniția o carieră mai târziu, în stadiul 3 sau 4, după caz. Vă doresc succes în ceea ce vă propuneți și să vă gândiți bine, să vă informați bine, să aflați ce domenii sunt căutate pe piața muncii, ce vi se potrivește, să încercați să vă depistați cu ajutorul consilierilor psihopedagogici din școala voastră ce abilități, ce înclinații, ce aptitudini aveți, necesare pentru a dezvolta o anumită carieră.
Cele mai bune exemple despre managementul unei cariere vin din practică, motiv pentru care în continuarea evenimentului au luat cuvântul invitații menționați. Toți cei trei invitați sunt absolvenți ai Universității “Constantin Brâncoveanu”, au terminat studiile în  1997, 2002, 2004.  
Vicepreședintele Consiliului Județean Brăila Florin Mija: “Mulțumesc pentru invitație, mă bucur să fiu aici alături de dumneavoastră. Mă bucur că putem avea un contact pe o temă destul de importantă pentru viitorul dumneavoastră. Cariera poate fi determinată de trei factori importanți: natura sau calitățile native, studiul ce va urma pentru unii dintre voi la Universitatea “Constantin Brâncoveanu” și practica. Apoi discutăm despre elemente particulare ce țin de caracterul și unicitatea fiecăruia dintre dumneavoastră. Vă dau un exemplu din practică, când am ajuns la Consiliul Județean în funcția de vicepreședinte, datorită cutumei,  tradiției, domnul președinte mi-a propus să fac parte din juriu la manifestările artistice, muzicale. Neavând ureche muzicală și nici talent în acest domeniu, bineînțeles ca a trebuit să refuz. Prin urmare, calitățile cu care ne-a înzestrat Dumnezeu, natura sunt foarte importante în alegerea carierei. De accea e indicat să vă faceți o analiză SWOT cu puncte tari, puncte slabe, oportunități și riscuri, analiză care vă va ajuta să vă gândiți pe mai departe la dezvoltarea voastră profesională. De asemenea, studiul și practica sunt foarte importante pentru că România are nevoie de practicieni întrucât la vorbe se pricep mai mulți. Legat de practică, vin iarăși cu un exemplu personal, când eram student în această universitate de care mă leagă amintiri plăcute, încă din anul I, aveam două joburi, unul pe parte politică, la un cabinet parlamentar, consilier și unul la o societate pe acțiuni din Brăila care a intrat ulterior într-o multinațională. Deci, am plecat de jos, am plecat prin muncă, prin perseverență și cred că în mare parte, am îmbinat utilul cu plăcutul, am învățat, am muncit și iată că am ajuns la Consiliul Județean după o sumă de experiențe, pentru că până la urmă cariera este o înșiruire de etape profesionale, cu ataș vizavi de experiență, de informație, de studiu. Cariera profesională de succes, vizând caracterul de unicitate și originaliate al fiecăruia dintre noi, poate fi înțeleasă diferit. De exemplu, o carieră de succes o poate vedea un tip, care vrea să câștige foarte mulți bani sau unul care este deja într-o funcție dar vrea să acceadă într-o funcție mai bine plătită. Sunt tineri care vor faimă, vor o funcție publică, o poziție socială și așa înțeleg ei cariera de succes. Sunt oameni care vor meserii palpitante și se îndreaptă spre profesii de polițiști, detectivi. Filosofia germană spune că o carieră de succes aduce fericirea. Cel care este fericit, înțelege fericirea așa cum trăiește și așa cum își dorește să o construiască. Fericirea mea a fost să spun așa, o carieră de succes când am ajuns în administrația publică din mediul privat, pentru că până atunci am activat într-o reprezentanță a unor firme suedeze și germane la noi în țară. A fost o provocare adresată de colegii mei, de președintele Consiliului Județean Brăila, dl Gheorghe Bunea Stancu de a face parte dintr-o echipă. Pentru mine, era un element nou, în același timp eram și consilier municipal și știam ceva cunoștințe despre administrație, despre impozite și taxe pentru că am avut un contact și cu acel mediu dar provocarea și acest mandat de vicepreședinte al CJ m-a adus în fața unor noi oportunități, unor noi experiențe profesionale, o altă cultură organizațională față de cea din mediul privat, alte proceduri și așa mai departe. Cred că adaptativitatea trebuie să fie un principiu important și un mod de lucru în momentul în care începi să îți faci o altă carieră, o carieră în administrație. Am văzut lucruri noi în administrație și am plecat de la premisa că am de învățat de la toți colegii studiind partea legislativă pentru că atât administrația cât și Consiliulul Județean sunt domenii care necesită informație bogată în domeniul legislativ, pentru că trebuie ținut cont de lege și de proceduri. Vă spun că, până la urmă cariera și viitorul dumneavoastră ține mult de perseverență. Trebuie să perseverați, să aveți încredere, trebuie să vă analizați singuri, trebuie să aveți curaj. Eu vă doresc mult succes în viitoarea voastră carieră și să dea Dumnezeu, așa cum probabil și eu îl priveam pe fostul vicepreședinte al Consiliului Județean, domnul Sculschi, îl priveam cu o anumită răceală, distanță, respect, așa cum probabil ne priviți și dumneavoastră să ajungeți să excelați, să veniți în locul nostru, în locul doamnei decan”.
Momentul a fost urmat de intervenția domnului Director de regiune Raiffeisen Bank, Daniel Lascu: “Vă felicit pe voi pentru că sunteți astăzi aici. Acesta este un pas prin care voi dovediți că sunteți interesați de posibilitatea dezvoltării unei cariere. Să vă povestesc câte ceva despre cariera mea acum. Am absolvit Universitatea “Constantin Brânoveanu” în prima promoție, am fost coleg cu doamna Decan Gherman, a fost o etapă frumoasă din istoria acestei universități, și vă spun că am început așezându-ne noi băncile și scaunele înaintea cursurilor, pentru manuale, căram noi studenții hârtia, era un entuziasm și o dorință din partea studenților să ajute, să se implice. Vreau să vă spun că este o școală foarte bună și de ce spun lucrul acesta? Pentru că ulterior, am avut colegi care au fost studenți la alte universități și mi-am dat seama că de multe ori, știam mai multe decât ei. Pentru că, toate cursurile parcurse aici, cursurile de management, de marketing, de statistică au fost de un înalt nivel științific și apreciate. Primul meu loc de muncă, la 18 ani a fost la IAS Mircea Vodă. În cinci luni, am ajuns să lucrez la Banca Agricolă Făurei și apoi a urmat o frumoasă carieră în domeniul bancar. Domnul Mija vă vorbea despre fericire, eu vă spun să nu vă căutați fericirea până pe la 40 de ani pentru că nu o veți găsi. Firea tânărului este ca până la 40 de ani să fie nemulțumit de ceea ce i se întâmplă. Nici eu nu am fost mulțumit la primul meu loc de muncă. Sfatul meu pentru voi liceenii este să începeți să lucrați, începeți de undeva, nu refuzați nicio oportunitate de a lucra, nu puneți în față nivelul vostru de calificare înaintea unei oportunități de angajare. Să fiu mai explicit, diploma nu vă garantează nicio angajare, indiferent câte diplome ați avea. Începeți să lucrați într-o firmă, valorificați acea oportunitate. Din momentul când începeți să lucrați vi se deschid căile în viață, pentru că lucrând, cineva ar putea să vă vadă și să vă aleagă. O regulă iarași, pe care vreau să v-o transmit și vă rog să o aplicați: nu cereți bani când vă duceți să vă angajați și spun asta pentru că în primii doi-trei ani de la angajare, orice om este incompetent pentru ceea ce cere postul său și acea firmă plătește pentru incompetența celui care lucrează. Cam după 2-3 ani de zile, angajatul începe să livreze iar firma să câștige de pe urma lui. Prin urmare, ar fi bine ca prima majorare salarială să nu o cereți mai devreme de 2-3 ani pentru că veți deranja. Nu puneți diplomele în față ci atitudinea dumneavoastră, disponibilitatea de a lucra fără condiționări. Dacă vă duceți încrâncenați, blazați la un interviu, mai bine renunțați, pentru că vă faceți rău vouă înșivă. Trebuie să mergeți deschiși, încrezători în voi înșivă. La interviuri nu se caută neapărat să se descopere cunoștințele dumneavoastră, ele se dobândesc ulterior, cunoștințele le veți învăța din lucrul pe care îl veți face, ci la interviu se caută disponibilitatea de a face ceea ce corespunde postului. Nu căutați ascensiunea în carieră pentru că nu o veți găsi așa curând. Dacă vă propuneți ca din 2 în 2 ani, din 5 în 5 ani să accedeți pe funcții superioare, veți constata că nu vi se întâmplă și atunci veți deveni nefericiți. Funcțiile vin odată cu performanța dumneavoastră. Dacă veți performa în job-urile voastre, administratorul va dori să vă promoveze pentru că îi creați câștig, vă va majora salariul. Nu căutați confortul, confortul omoară spiritul, judecata, ambiția. Vă urez succes în continuare să fiți la fel de încrezători în forțele voastre proprii și în ceea ce puteți realiza”. 
A luat cuvântul apoi un absolvent al Facultății de Științe Administrative și ale Comunicării, jurnalistul Marian Gheorghe: “Vă spun cu mândrie că sunt absolvent al primei promoții de Jurnalism de la Universitatea “Constantin Brâncoveanu” la Brăila. Am început cariera de jurnalist în urmă cu 18 ani, odată cu înființarea la Brăila a Ziarului “Monitorul de Brăila”. Anunțul înființării acestui ziar la Brăila a stârnit mult interes la vremea respectivă, au fost peste 70 de tineri care au dat interviu de angajare, din 70 au fost selectați 12, apoi din 12 au trecut de probe 6, din cei 6 au rămas doar 3 iar eu am fost printre primii 3 jurnaliști selectați la vremea aceea și asta pentru că într-adevăr am pus suflet în ceea ce făceam. Până atunci publicasem versuri însă primul reportaj realizat pentru un ziar a fost despre copiii străzii, reportaj care mi-a marcat cariera ulterior. Așa de mult îmi plăcea ceea ce făceam, încât eram primul care deschidea redacția și ultimul care pleca de la serviciu, doi ani de zile nu am luat concediu tocmai pentru că îmi plăcea foarte mult ceea ce făceam la ziar. Începuturile carierei de jurnalist au fost diferite de ceea ce este acum, nu aveam mașină de scris sau birouri suficiente și am început scriind pe genunchi, scriam de mână articolul, aveam doar două calculatoare în redacție, nu aveam o mașină a redacției însă cu toate acestea, etapa respectivă a fost una foarte frumoasă. După un an de lucru în presă, deja devenisem șeful departamentului de investigații. Tot la un an după ce am început să lucrez în presă, devenisem colaborator al unui ziar național, deja primeam două salarii. Asta pentru că am făcut această profesie cu plăcere. Uneori este necesar să treci peste dorințele părinților, poate părinții voștri au alte viziuni cu privire la viitorul vostru, poate vă văd medici sau avocați, însă important e să faceți ceea ce vă place și ceea ce vă doriți, pentru că numai așa veți avea succes. În 2000, a apărut în Brăila cotodianul “Obiectiv – Vocea Brăilei” și toată echipa redacțională de la “Monitorul de Brăila” am trecut în redacția acestui ziar, apoi am mai lucrat pentru “Adevărul de Brăila”, “Viața Brăilei” și până la urmă m-am întors la vechea dragoste, “Obiectiv – Vocea Brăilei”. Profesia de jurnalist este una care te solicită foarte mult, o meserie în care nu te plictisești niciodată. Chiar dacă acum în Brăila sunt mai puține oportunități decât înainte, eu mi-aș dori să fie ca în perioada interbelică, printre altele sunt și colecționar și am în colecție un manual de jurnalism din 1930, se numea “Ziaristică”. În Brăila atunci erau în jur de 33 de publicații periodice și toate trăiau din vânzare și publicitate. Acum în Brăila avem un singur cotidian, mai apar sporadic diferite publicații, e drept, avem reprezentare pe partea audiovizuală, avem un post de radio, unul de televiziune, însă nu trebuie omisă oportunitatea reprezentată de presa centrală unde vă puteți face o carieră frumoasă în jurnalism. Este o profesie, așa cum ziceam, în care nu te plictisești. În 18 ani de presă am avut 23 de procese de calomnie, am primit amenințări cu moartea și am avut permis de port armă într-o vreme, e o profesie palpitantă. Partea cea mai importantă la această profesie este că poți ajuta prin campanii de presă sau să lovești, pentru că așa cum știm, presa sprijină sau atacă iar jurnalistul este pus în situația să aleagă de multe ori. De exemplu, am fost nevoit să scriu un articol despre o bună colaboratoare implicată într-o situație mediatizată zilele acestea și mi-a fost foarte greu să scriu acel articol pentru că, așa cum vă ziceam am lucrat mulți ani împreună dar, nu ai ce să faci, rolul tău de jurnalist este să informezi și atunci am scris articolul, așa cu strângere de inimă. Ca jurnalist poți fi blamat, te implici sau nu te implici emoțional, nu ai opțiune, trebuie să informezi. Vă spuneam că primul reportaj a fost despre copii, copii cu diferite malformații congenitale, copii abandonați de părinți și efectiv tremuram când am realizat acest reportaj. Cât mai puțină imlicare emoțională, asta recomand acelora dintre voi care vor să fie jurnaliști. Mult succes vă doresc și să aveți o carieră interesantă!” 
Cei trei invitați au prezentat elevilor și studenților povestea carierei lor, cu succese și eșecuri, cu urcușuri și coborâșuri, așa cum se întâmplă în viața fiecăruia. Domna decan FMMAE Camelia Vechiu a punctat  un aspect important legat de cariera absolvenșților UCB: “au fost ani buni când împreună cu domnul director Lascu organizam aici la universitate selecții, interviuri de angajare pentru Raiffesen și astăzi peste 60% din personalul din sistemul bancar brăilean este absolvent al Universității “Constantin Brâncoveanu”. De asemenea și în administrația publică brăileană lucrează foarte mulți absolvenți de ai noștri și sunt apreciați”. Vicepreședintele CJ Brăila, Florin Mija a completat ideea spunând că: “am avut bucuria să descopăr un absolvent de la Universitatea “Constantin Brâncoveanu” de la specializarea de Administrație Publică în Suedia, lucrând tot în administrația publică, a fost o surpriză plăcută să îl găsesc acolo și este o dovadă în plus a cunoștințelor dobândite de tineri în această universitate, mai ales că diploma obținută aici este recunoscută la nivel internațional”.
Conf. univ. dr. Marian Chivu a adresat de asemenea câteva cuvinte liceenilor prezenți la eveniment: “În primul rând, atunci când îți alegi o profesie trebuie să te gândești dacă ți se potrivește, mai ales când ți se propun anumite joburi și pentru asta, trebuie să te cunoști tu ca om. Dacă îți place să faci activitate de teren sau de birou, acesta e un aspect pe care ar trebui să îl știți. După ce știți ce vreți voi de la voi, importanți sunt oamenii pe care îi cunoașteți. Atitudinea voastră, relațiile și oamenii pe care i-ați cunoscut acestea sunt trei elemente definitorii pentru o carieră. Sfatul meu pentru tineri în general este să nu uitați să fiți în primul rând oameni! Cineva ar putea să mă contrazică, spunând că astăzi nimeni nu mai reușește cu bunul simț, pentru asta ar trebui să ai tupeu, să te pui în față, dacă stau la rând nu voi mai ajunge niciodată, etc. Sfatul meu este că dacă stai la rând și te porți ca un om, într-o zi, cu răbdare, un alt om te va descoperi iar ceea ce obții stând la rând va rămâne al tău. Când treci în față, vine unul mai rapid și îți ia locul, deci, ceea ce este durabil presupune o construcție în timp, nu ascensiunea rapidă îți dă garanția că vei rămâne în poziția respectivă, ci tot istoricul tău îți va da posibilitatea nu să îi îndepărtezi pe rivali ci să îi faci să progreseze și tu vei progresa odată cu ei. Și vă mai dau un sfat: trebuie să fiți mai egoiști, să vă gândiți și la voi. Voi trebuie să rețineți că nu puteți avea totul și bani, și poziție și cunoștințe deodată. Am vrut să transmit un mesaj tocmai pentru că sper ca pe o parte dintre voi, cei care sunt mai raționali și aveți grijă de banii părinților, vă aștept să fiți studenți la Universitatea “Constantin Brâncoveanu” și vă spun că nu aveți ce pierde!”
Iată că astfel, elevii brăileni participanți la eveniment și-au format o opinie despre specificul carierei în mediul bancar, al afacerilor, în administrație publică sau în mass-media din poveștile de viață ale absolvenților  care au ales Universitatea “Constantin Brâncoveanu” iar astăzi sunt mândri de posturile pe care le ocupă.